Groeitaal en leerkuil

De manier waarop je denkt over je eigen intelligentie en vaardigheden is belangrijk. Dat noemen we ook wel een ‘mindset’. Dat is een setje overtuigingen of meningen over je eigen kwaliteiten. Ben je ervan overtuigd dat wie je bent al vast staat en dat je sommige dingen nou eenmaal niet kunt, dan zul je die dingen ook nooit leren omdat je er geen moeite meer voor doet. Dat noemen we een vaste mindset. Daartegenover staat de groeimindset. Dan ga je ervan uit dat je altijd kunt blijven groeien door hard te werken en door ervaring op te doen. Met die groeimindset durf je makkelijker nieuwe dingen uit te proberen en is het minder erg om fouten te maken. Misschien wel het bekendste voorbeeld van iemand met een groeimindset is Pippi Langkous: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”.

Groeitaal

Met een groeimindset wordt leren leuker en dat stimuleren we bij onze leerlingen door groeitaal te gebruiken. Met groeitaal helpen we leerlingen om trots te zijn op het proces en op hun inspanningen.

Leerkuil

Iedereen kent wel het gevoel dat iets je simpelweg niet lukt. Je komt uitdagingen tegen die je misschien niet had verwacht en je raakt gefrustreerd. Om leerlingen te helpen daar weer uit te komen, gebruiken we de leerkuil. Bij de leerkuil sta je eerst linksboven voor een uitdaging of doel. Misschien denk je op dat moment wel dat je iets makkelijk kunt, maar dan valt het tegen en glijdt je zo de kuil in. In die kuil staat een muurtje. Dat muurtje staat voor het moment waarop het leerproces zó uitdagend is dat je misschien wel denkt aan opgeven. Maar je kunt er ook over nadenken of je dat muurtje kunt omzeilen of afbreken om toch aan de andere kant de kuil weer uit te klimmen. In een leerproces kom je altijd wel leerkuilen tegen. Al in de kleuterklas laten we kinderen kennismaken met de leerkuil zodat ze leren om na te denken over de muurtjes die ze tegenkomen en hoe ze die kunnen afbreken.

Voor ouders

Het is voor kinderen natuurlijk het mooist als ze thuis ook gestimuleerd worden in hun groeimindset. Ook in de opvoeding kunt u groeitaal gebruiken. Wilt u meer leren over groeitaal? Dat kan via de website van Platform Mindset.