Plezier in leren

Wij vinden het belangrijk dat kinderen léren leren en plezier beleven aan het leren. Ieder mens is van nature leergierig en nieuwsgierig zeggen psychologen. Maar om dat je leven lang te blijven, zijn drie dingen van belang. Iedereen heeft drie basisbehoeften in het leren en die behoeften staan centraal in ons onderwijs:

·         Relatie  ‘Anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’

·         Autonomie  ‘Ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’

·         Competentie  ‘Ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’

Kinderen hebben behoefte aan een veilige omgeving waarin ze een goede relatie hebben met elkaar en met hun leerkrachten. Dat stimuleren wij bijvoorbeeld met de Vreedzame School. Kinderen hebben ook behoefte aan autonomie, aan de mogelijkheid om eigen keuzes te maken, alleen of in samenwerking met anderen. Dat doen we bijvoorbeeld bij de projecten waar de kinderen samen aan werken. Daarnaast gaan we regelmatig met ieder kind in gesprek over hoe het gaat en wat ze nodig hebben. We stimuleren de executieve functies van leerlingen. Dat zijn vaardigheden die kinderen nodig hebben om hun eigen werk goed te kunnen organiseren en op zichzelf te reflecteren. Daarbij hebben kinderen vertrouwen nodig in hun eigen competentie. Dat doen we door groeitaal te gebruiken en de leerlingen te helpen hun eigen leerkuil te herkennen en overwinnen.